چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393
پست الکترونیک



«بسمه تعالی»

نیاز مبرم سازمانها و ارگانهای دریایی، به دریانورد و نیز متخصصین علوم دریایی، بویژه مهندس موتور کشتی، دلیل اصلی اهمیت
دوره ی کارشناسی مهندسی کشتی (موتور) می باشد. از اینرو، یکی از اهداف بلند مدت طراحی و اجرای این دوره ی آموزشی، تحقق سیاستهای کشور مبنی بر خودکفایی در کلیه من جمله جایگزین کردن کارشناسان و متخصصان ایرانی بجای نیروهای غیر ایرانی بر روی کشتی های تجاری و صنعتی می باشد.

این گروه آموزشی که ابتدا در دانشگاه سیستان و بلوچستان (شهر زاهدان) مستقر بود، با توجه به موقعیت خاص شهر چابهار، در سال 1377 به دانشکده ی مهندسی دریای این دانشگاه در شهر چابهار انتقال یافت.

لازم بذکر است که این دانشکده، در سال 1384 به دانشگاه ارتقاء یافته و تحت عنوان دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار به فعالیتهای علمی خود ادامه است.

در حال حاضر گروه آموزشی مهندسی کشتی (موتور)، با دارا بودن 250 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی، و هفت نفر عضو هیئت علمی ثابت (مربی و استادیار)، از جمله فعالترین گروههای آموزشی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار می باشد که تحت استاندارد ISO 9001-2000 و الزامات کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزشی، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان (STCW 95 ) به تربیت نیروی متخصص دریایی می پردازد.

 

درباره دوره کارشناسی مهندسی کشتی (موتور):

در اين دوره علوم و فنون مربوط به اداره فني امور كشتي‌ها آموزش داده مي‌شود و هدف، تربيت افراد متخصص در حد كارشناس براي امور فوق است. آموزش اين دوره به صورت دروس نظري، عملي، كارآموزي و كارورزي در روي كشتي است. فارغ‌التحصيلان اين دوره به عنوان كارشناس، آمادگي و صلاحيت هدايت فني كشتي ها و اداره امور مربوط به تعمير و نگهداري آنها و همچنين آمادگي تقبل مسووليتها و مشاغل فني مربوط به صنايع دريايي در كارخانجات كشتي‌سازي و سازمانهاي وابسته را خواهند داشت. با پيشرفت صنايع دريايي كشور و اولويتي كه دولت براي توسعه حمل و نقل دريايي در ايران قائل شده است و با توجه به گسترش ناوگان بازرگاني كشور و طرح ايراني كردن پرسنل دريايي، اهميت اين رشته روشن مي‌شود. علاقه‌مندان اين رشته بايستی از سلامتي جسم برخوردار و مايل به كار و مسافرت در درياها باشند.

همانگونه که ذکر شد، مهندسان كشتي به عنوان مدير فني كشتي مسوول تعمير، نگهداري و راه‌اندازي موتور كشتي هستند و به همين دليل دانشجويان اين رشته علاوه بر گذراندن آموزش‌هاي تئوري در مدت سه سال و نيم، يك دوره كارآموزي 6 ماهه را بر روي كشتي‌هاي اقيانوس‌پيما در خارج از كشور در آبهاي آزاد و بنادر مختلف مي‌گذرانند.


توانايي‌هاي مورد نياز و قابل توصيه:

دانشجويان مهندسي کشتی بايد در دروس رياضي و فيزيك قوي بوده و به میزان کافی به زبان انگليسي تسلط داشته باشند زیرا از طرفی برخی از منابع درسي اين رشته به زبان انگليسي هستند و از طرف دیگر اعزام مهندسان كشتي به سفرهاي دريايي خارج از كشور، آنها را ملزم به تسلط به زبان انگليسي می کند.
 


تعریف مسئولیتهای کاری مهندسان کشتی:

یکی از مسئولیت های مهم بر روی کشتی به عهده مهندسین مکانیک کشتی می باشد که وظیفه راه اندازی، نگهداری و تعمیرات ماشین آلات بر دوش آنهاست. در قسمت موتور خانه 5 مهندس مکانیک با رده های سرمهندس، مهندس دوم، مهندس سوم، مهندس چهارم و مهندس پنجم.


وظایف مهندسین کشتی:

سر مهندس: مسئولیت تمام ماشین آلات کشتی . مسئول مستفبم دستگاههای برودتی . مسئول مستقیم سوختگیری و مشاور فنی کشتی

مهندس دوم: مسئولیت تمامی ماشین آلات موتور خانه

مهندس سوم: مسئول موتور اصلی . کمپرسور های هوا و دیگ بخار

مهندس چهارم: مسئول ژنراتور ها . دستگاه تصفیه سوخت و سوخت گیری

مهندس پنجم: چک کردن و تنظیم کردن کلیه ماشین آلات موتور خانه


مشخصات کلی دوره کارشناسی مهندسی کشتی
 

 


© تمامی حقوق مادی و معنوی اين وب سايت به دانشگاه دريانوردی و علوم دريايی چابهار تعلق دارد.