جمعه 5 ارديبهشت 1393
پست الکترونیک


مهندسي منابع طبيعي

منابع طبيعي, امروزه و در دنياي کنوني, از جمله مهمترين و بحث برانگيزترين مقوله هايي است که گاه بيشترين و جدي ترين رويکردها و توجه هاي جوامع مختلف را به خود معطوف داشته است. هر کشوري با اتکا به دانش و آموخته هاي متخصصان خود, استفاده بهينه و حفظ و نگه داري منابع و سرمايه هاي ملي را سرلوحه کار خويش قرار داده, در پي آن است که به بهترين وجه ممکن از آنها استفاده و بهره وري نمايد, آن طور که لطمه و صدمه جدي به آن وارد نسازد. 
بديهي است, رشد بي رويه جمعيت و افزايش ساکنان روي زمين (که هر روز بر تعداد آن افزوده مي شود) خطرات جدي فراواني را متوجه منابع طبيعي ساخته و رفته رفته مي رود تا به بحراني عظيم در سطح جهاني مبدل شود. راهکارهاي جديدي که توسط پژوهشگران و صاحب نظران در زمينه استفاده صحيح و نگهداري و مراقبت شايسته درباره منابع طبيعي ارائه مي شود نيز اصولاً در بسياري از کشورهاي در حال توسعه جدي گرفته نمي شود و مهم تلقي نمي گردد. لذا از آنجا که منابع طبيعي محدودند و از سويي سرمايه اصلي جوامع به شمار مي آيند, شايسته است از جانب کشورها توجه عميق به آنها شده و اهميت لازم داده شود, زيرا با نابودي منابع طبيعي, علاوه بر انحلال سرمايه حيات نسل آينده بشر, سلامت آدمي و زندگاني بشر بر روي کره خاکي مورد تهديد قرار خواهد گرفت. 
در اين راستا, تلاش شده است که در کشور ما در زمينه حفظ, نگهداري و استفاده بهينه از منابع طبيعي, رشته هاي دانشگاهي مختلفي داير شود و به تربيت و آموزش افراد علاقمند بپردازد. گنجاندن مجموعه مهندسي منابع طبيعي همراه ديگر رشته هاي دانشگاهي آموزش عالي کشور, به همين منظور صورت گرفته است.

معرفی گرایش شیلات

صنعت شيلات در كشور مادر مقايسه با تحولاتي كه در صيد و صيادي جهان در 50 سال اخير روي داده، نسبتاً جوان است و حتي سرانه مصرف ماهي در ايران از 7 كيلوگرم تا سال 1385فراتر نرفته است؛ رقمي كه هم رديف سرانه ماهي در كشورهاي فاقد ذخاير آبزيان است. اين در حالي است كه آبزيان، به دليل كاهش كلسترول خون، جلوگيري از بروز بيماري هاي قلب و عروق،وجود انواع اسيدهاي آمينه مورد نياز براي رشد و نمو بدن و داشتن درصد قابل توجهي مواد معدني و ويتامين، ارزش غذايي بيشتري نسبت به گوشت قرمز و سفيد دارند. از سوي ديگر، فعاليت هاي شيلاتي در كشور، صرف نظر از تامين بخشي از مواد پروتئيني، منبع مناسبي براي اشتغال، تامين ارز و اهرمي براي توسعه و عمران مناطق ساحلي است. در واقع، در برنامه هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور، شيلات جايگاه مهمي دارد. شك نيست كه اجراي طرح هاي شيلاتي كشور، به نيروهاي كارآمد و متخصص نيازمنداست، افرادي كه با استفاده از منابع آبي براي تامين پروتئين مورد نياز مردم فعاليت كنند. هدف رشته مهندسي منابع طبيعي گرايش شيلات، پرورش و آموزش كارشناسان ومتخصصان در همين زمينه است. در اين گرايش، دانشجويان با علوم مختلف بيولوژي جانوري،گياهي و اكولوژي دريايي به عنوان زير بناي شيلات آشنا مي شوند، درباره آبزيان آبهاي داخلي و دريايي، نحوه تكثير و پرورش آبزيان، صيد و صيادي و نحوه عمل آوري فرآورده هاي دريايي مطالعه مي كنند. اهميت اين رشته زماني آشكارتر مي شود كه بدانيم بهره برداري صحيح و پايدار از منابع دريايي، حفاظت از منابع و بازسازي ذخاير، تنوع بخشي در توليد و افزايش توليد، بهبود و ارتقاي كيفيت محصولات شيلاتي از توليد به مصرف، استفاده از فناوري هاي جديد مهندسي ژنتيك در شيلات، اشتغال و درآمد ارزي بدون نگرش علمي و متكي بر يافته هاي تحقيقاتي در شيلات، امكان پذيرنيست.

هدف

هدف تربيت افرادي است که با علوم مختلف بيولوژي جانوري و گياهي و اکولوژي دريايي به عنوان منابع و زيربناي شيلات آشنا گشته و به شناخت آبزيان داخلي (آب شيرين) ودريايي و نحوه تکثير و پرورش گونه آبزيان بپردازند و وسايل صيد و صيادي و فرآوردههاي آبزيان را بياموزند.

آینده شغلی، بازار کار، درآمد

فارغ التحصيلان با دارا شدن درجه مهندسي منابع طبيعي در رشته شيلات مي توانند در امورزير مفيد واقع شوند:

1.        افزايش اطلاعات و آگاهي هاي افراد نسبت به شيلات و وسايل آن

2.        رشدو پرورش قدرت درک مفاهيم اساسي شيلات و آبزيان و زيست گاههاي آبي

3.        توسعه شايسته در کاربرد مناسبترين روش براي حل مسايل و مشکلات شيلات کشور

4.        کسب مهارت در تهيه، اجرا و نظارت طرحهاي پژوهشي کاربردي مربوط به شيلات و آبزيان 

فارغ التحصيلان اين رشته مي توانند به عنوان کارشناس در موسسات آموزشي و پژوهشي، جهاد کشاورزي و در سازمان شيلات کشور و واحدهاي تابعه به عنوان كارشناسان برنامه ها و پروژه ها خدمت کنند.

دروس تخصصی

هيدروشيمي، ليمنولوژي، اكولوژي درياها، اصول تكثير و پرورش ماهي، تكثير و پرورش ماهي، تكثير و پرورش آبزيان، اصول تغذيه آبزيان، ماهي شناسي عمومي، ماهي شناسي سيستماتيك، بيماري ها و انگل هاي آبزيان،هيدروتكنيك و طراحي استخرها، بهداشت و تكنولوژي فرآورده هاي شيلاتي، جلسه بحث وپروژه.

طول دوره وشکل نظام

طول دوره وشکل نظام بر اساس مصوبات شورایعالی برنامه ریزی و مقررات آموزشی مربوطه تنظیم گردیده است بطوریکه طول این دوره بطور متوسط 4 سال است ولی حداکثر می تواندتا 6 سال(12 نیمسال ) طی شود. هر سال تحصیلی دارای دو نیمسال و هر نیمسال 17 هفته آموزشی می باشد. نظام آموزشی این دوره واحدی و هر واحد درس نظری دارای 17 ساعت آموزشی است

تعداد واحد های درسی

تعداد واحد های درسی دوره کارشناسی رشته شیلات 136 واحد بشرح زیر می باشد

رديف

شرح

تعداد واحد

1

دروس عمومي

21

2

دروس علوم پايه

37

3

دروس اصلي

33

4

دروس تخصصي

39

5

دروس انتخابي

6

جمع

136

 


© تمامی حقوق مادی و معنوی اين وب سايت به دانشگاه دريانوردی و علوم دريايی چابهار تعلق دارد.