دکترحسین عسگری پور
مدیر گروه
پست الکترونیک : askaripoor@cmu.ac.ir
تلفن : 31272225 -054
فکس : -

خانم رقیه قزل
کارشناس گروه

پست الکترونیک : -                                           
تلفن : 31272098 -054
فکس : -

 


مدیریت بازرگانی دریا

۱-معرفی گروه

شرحی مختصر از مأموریت و اهداف گروه

تاریخچه کوتاه از گروه

گروه "مدیریت بازرگانی دریایی" در سال ۱۳۷۶ با یک‌رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی با عنوان مدیریت کمیسری دریایی تشکیل و شروع به کار نمود. هدف از راه‌اندازی و تربیت دانشجو در این رشته تأمین و تقویت مدیریت تدارکات و مدیریت ناوگان سازمان­های حمل‌ونقل دریایی و تجاری کشور بود. فارغ­التحصیلان این رشته جذب بازار کار سازمان­ها و صنایع دریایی کشور می­گردند. وظایف آنها مدیریت تأمین منابع انسانی، مدیریت آموزش، مدیریت تدارکات پیش­بینی، برآورد و تهیه قطعات یدکی، لوازم الکترونیکی و مکانیکی، سوخت، آب و مواد غذایی کشتی‌ها است.

با منفک شدن و استقلال دانشکده مدیریت و علوم‌انسانی در سال ۱۳۸۰ و باتوجه‌به تقاضای بازار کار مستعد تجارت و حمل‌ونقل دریایی کشور، گروه آموزشی مدیریت بازرگانی دریایی اقدام به بازنگری در سرفصل دروس خود نمود که به­تدریج و برای اولین‌بار در کشور منجر به پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلی کارشناسی تحت عنوان "مدیریت بازرگانی دریایی" گردید. هدف از راه‌اندازی این رشته تربیت کارشناس بازرگانی دریایی برای خدمت در سازمان­ها و صنایع دریایی، حمل‌ونقلی، تجارت خارجی و برنامه­ریزی کلان برای صنعت حمل‌ونقل دریایی کشور جمهوری اسلامی و دیگر شرکت­ها و مؤسسات خصوصی و دولتی مرتبط با امور مدیریت بازرگانی دریایی کشور است. این رشته دارای سه گرایش مناطق ویژه، گمرکی و بندر و کشتیرانی است.

با عنایت به ترمیم هرم آموزشی و جذب مدرسین خبره در گروه آموزشی مدیریت بازرگانی دریایی و نیاز به ارتقای سطح آموزشی گروه، در سال ۱۳۸۷ سرفصل مقطع "کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی دریایی" تهیه و تدوین گردید و در سال ۱۳۸۸ توسط شورای گسترش وزارت علوم تصویب و در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی اجرا گردید. در همین راستا و با عنایت به ماهیت بین­المللی و فرا قاره‌ای تجارت دریایی، جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی "کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت حمل‌ونقل دریایی بین‌قاره‌ای" شروع گردید. باتوجه‌به سند آمایش و اجرایی توسعه سواحل مَکُران و نیاز منطقه، این گروه درصدد است تا با تدوین سرفصل "کارشناسی‌ارشد گردشگری دریایی و ساحلی" رشته تحصیلی دیگری را در این دانشگاه راه­اندازی نماید.

لازم به ذکر است، باتوجه‌به ماهیت بین­المللی تجارت جهانی، دروس اصلی و تخصصی تحت پوشش این گروه همگام با دیگر دانشگاه­های مطرح جهان، هرچند سال یکبار بازنگری می­شود تا با استانداردهای آموزشی و تحولات علمی و پژوهشی این رشته­ها در دنیا منطبق گردد.

باتوجه‌به فقدان دوره دکتری در یکی از رشته / گرایش­های بازرگانی دریایی در کشور و عزیمت متقاضیان تحصیل به خارج از کشور برای ادامه تحصیل و همچنین کمک به خودکفایی در تربیت نیروی انسانی متخصص تصمیم­ساز در تجارت بین­الملل برای کشور، هدف گروه مدیریت بازرگانی دریایی تدوین، تصویب و اخذ مجوز مقطع "دکتری تجارت دریایی" در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار است که ان‌شاءالله به یاری خداوند متعال و اهتمام اساتید و مدیران اجرایی دانشگاه در آینده­ای نه­چندان دور شاهد اجرای این دوره برای جوانان شیفته این رشته علمی و تحقیقاتی در کشور باشیم.

* توانمندی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد گروه از حیث تخصص اساتید:

۲-رشته‌های تحصیلی

کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی دریایی
کارشناسی‌ارشد مدیریت حمل‌ونقل بین‌قاره‌ای
کارشناسی مدیریت بازرگانی

 

*اطلاعات جزئی درباره رشته‌های سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری ارائه شده توسط گروه:

*فهرست رشته‌ها یا تخصص‌های موجود:

*الزامات پذیرش و روش‌های پذیرش: نحوه پذیرش دانشجو در تمامی مقاطع تحصیلی از طریق آزمون سراسری است

برنامه دوره کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت بازرگانی دریایی

هدف:

هدف از ایجاد دوره کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت بازرگانی دریایی انتقال دانش و مهارت و آماده‌سازی دانشجویان برای تصدی مشاغل مختلف حرفه‌ای مدیریت در سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با حمل‌ونقل و بازرگانی دریایی و نیز ادامه تحصیل در دوره دکتری در شاخه‌های مختلف علوم و فنون مدیریت بازرگانی دریایی تدوین گردیده است.

 

 

طول دوره (شکل نظام):

طول متوسط دوره کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت بازرگانی دریایی ۲ سال است حداقل و حداکثر مدت مجاز اتمام این دوره مطابق آیین‌نامه دوره کارشناسی‌ارشد است. کلیه دروس نظری و سمینار و پایان‌نامه برای ۴ نیمسال برنامه‌ریزی‌شده است. طول هر نیمسال ۱۸ هفته (شامل ۱۶ هفته آموزش و دو هفته امتحانات) است. هر واحد درس نظری به مدت ۱۶ ساعت و عملی ۳۲ ساعت است.

 

تعداد واحدهای درسی:

تعداد واحدهای درسی این رشته ۳۲ واحد به شرح ذیل است:

 

برنامه دوره کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت حمل‌ونقل دریایی بین‌قاره‌ای

هدف:

هدف از ایجاد دوره کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت حمل‌ونقل بین‌قاره‌ای تربیت متخصصانی قابل به‌منظور تحلیل و مدیریت مؤثر عملیات حمل‌ونقل در سطوح ملی و منطقه‌ای و بین‌قاره‌ای و پشتیبانی از صنایع و بازرگانی دریایی است. فارغ‌التحصیلان این دوره باتوجه‌به قابلیت‌های پیش‌بینی‌شده می‌توانند در سازمان‌های دولتی و مؤسسات خصوصی مرتبط با هر یک از شیوه‌های حمل‌ونقل فعالیت کنند.

 

طول دوره (شکل نظام):

طول متوسط دوره کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت حمل‌ونقل بین‌قاره‌ای ۲ سال است و حداقل و حداکثر مدت مجاز اتمام این دوره مطابق آیین‌نامه دوره کارشناسی‌ارشد است. کلیه دروس نظری و سمینار و پایان‌نامه برای ۴ نیمسال برنامه‌ریزی‌شده است. طول هر نیمسال ۱۸ هفته (شامل ۱۶ هفته آموزش و دو هفته امتحانات) است. هر واحد درس نظری به مدت ۱۶ ساعت و عملی ۳۲ ساعت است.


تعداد واحدهای درسی:

تعداد واحدهای درسی این رشته ۳۳ واحد به شرح زیر است:

 

 

 

برنامه دوره کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی

هدف:

هدف از ایجاد دوره کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی در این دانشگاه تربیت کارشناس بازرگانی برای خدمت در ارگان‌های دریایی، حمل‌ونقلی، تجارت خارجی و برنامه‌ریزی کلان جمهوری اسلامی و دیگر شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی و دولتی مرتبط با امور مدیریت بازرگانی دریایی کشور است.

 

طول دوره (شکل نظام):

 طول متوسط دوره کارشناسی رشته مدیریت ۴ سال و کلیه دروس برای ۸ نیمسال برنامه‌ریزی‌شده است. طول هر نیمسال ۱۸ هفته (شامل ۱۶ هفته آموزش و دو هفته امتحانات) است. هر واحد درس نظری به مدت ۱۶ ساعت و عملی ۳۲ ساعت است.

 

تعداد واحدهای درسی:

 

تعداد واحدهای درسی این رشته ۱۳۹ واحد به شرح زیر است:

 

 

 

-اعضای هیئت‌علمی، رتبه دانشگاهی (استادیار، دانشیار، استاد) و تخصص آنها:

 

منصور كياني مقدم
M.kiani@cmu.ac.ir
دکترای تخصصی / فنآوری حمل‌ونقل دریایی
دانشیار شاغل

فعالیت‌های پژوهشی:  https://research.cmu.ac.ir/_Pages/Researcher.aspx?ID=91 

عبدالعزیز آبتین
abtin@cmu.ac.ir
دکترای تخصصی / فنآوری حمل‌ونقل دریایی
استادیار شاغل

فعالیت‌های پژوهشی:https://research.cmu.ac.ir/_Pages/Researcher.aspx?ID=16

يحيي توماج
toomaj@cmu.ac.ir
مدیریت بازرگانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بازاریابی
استادیار – شاغل

فعالیت‌های پژوهشی: https://research.cmu.ac.ir/_Pages/Researcher.aspx?ID=26

 

محمداسلم حسين بر
hosseinbor@cmu.ac.ir
دکترای تخصصی / مدیریت صنعتی
استادیار – شاغل

فعالیت‌های پژوهشی: https://research.cmu.ac.ir/_Pages/Researcher.aspx?ID=34

 

حسين عسگري پور گلويك
askaripoor@cmu.ac.ir
دکترای تخصصی / مدیریت بازرگانی
استادیار – شاغل

فعالیت‌های پژوهشی: https://research.cmu.ac.ir/_Pages/Researcher.aspx?ID=78

 

محمدحسین یاراحمدزهی

yarahmadzahi@cmu.ac.ir

استادیار - شاغل

دکترای تخصصی / مدیریت منابع انسانی

فعالیت‌های پژوهشی: https://research.cmu.ac.ir/_Pages/Researcher.aspx?ID=108

 

اسماعيل ­يعقوبي
yaghoobi@cmu.ac.ir
استادیار – شاغل

دکترای تخصصی / حقوق عمومی

فعالیت‌های پژوهشی: https://research.cmu.ac.ir/_Pages/Researcher.aspx?ID=110

 

*کارکنان پشتیبان و نقش آنها در گروه:

رقیه قزل

رشته تحصیلی: کارشناسی‌ارشد مدیریت اجرایی

کارشناس گروه مدیریت بازرگانی

-مشارکت در تهیه برنامه گروه، قبل از شروع نیمسال تحصیلی و تهیه جدول دروس هر نیمسال و همکاری با مدیرگروه

-ثبت برنامه درسی هر نیمسال در سیستم آموزشی گلستان

-مشارکت در امر برگزاری امتحانات

-بررسی وضعیت تحصیلی دانشجو جهت انجام امور فارغ‌التحصیلی

-پاسخگویی به سؤالات دانشجویان

-ارتباط مستمر با دانشجویان جهت رفع مشکلات آموزشی

-اطلاع‌رسانی به اساتید گروه در خصوص برنامه کلاسی و ساعت تدریس در ابتدای ترم

تلفن پاسخگویی: ۰۵۴۳۱۲۷۲۰۹۸

۴-تحقیقات و انتشارات:

شرح کلی فعالیت‌های پژوهشی جاری در گروه

برجسته‌سازی انتشارات اخیر، پروژه‌ها و همکاری‌های جدید

۵-منابع دانشجویی:

*اطلاعات درباره خدمات پشتیبانی از دانشجویان، از جمله مشاوره تحصیلی و مشاوره روانی:

https://counselingcmu.ir

*جزئیات درباره بورس‌ها، گرنت‌ها و کمک‌های مالی خاص گروه

*پیوندها به سازمان‌ها و انجمن‌ها یا باشگاه‌های دانشجویی و علمی مرتبط با گروه:

۶-امکانات و منابع:

*شرحی از امکانات خاص گروه مانند آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها یا مراکز تحقیقاتی:

*اشاره به تجهیزات یا منابع ویژه‌ای که برای دانشجویان و پژوهشگران در دسترس است

۷-همکاری ها:

*اطلاعات درباره همکاری‌های برون‌دانشگاهی یا طرح‌های ارتباط با صنعت یا جامعه: مجله توسعه مدیریت دریایی (JMBMD)  

مجله توسعه مدیریت دریایی (JMBMD) به‌منظور فراهم نمودن فضایی علمی برای چاپ و انتشار تحقیقات علمی در زمینه مدیریت دریایی از سال ۱۴۰۰ منتشر و هر سه ماه یکبار به چاپ می‌رسد.

*برجسته‌سازی پروژه‌ها و فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک

۸-اخبار و رویدادها:

*به‌روزرسانی مربوط به اخبار، دستاوردها و رویدادهای مرتبط با گروه

*تقویم رویدادهای آینده گروه، کنفرانس‌ها و سمینارها

 

۹-اطلاعات تماس:

*جزئیات تماس با دفتر گروه شامل نشانی، شماره‌تلفن و ایمیل

۰۵۴۳۱۲۷۲۲۲۵

*یک نقشه که مکان گروه در دانشگاه را نشان می‌دهد

 

۱۰-پرسش های متداول:

این بخش می‌تواند مسائلی مانند پذیرش، جزئیات رشته‌ها و غیره را پوشش دهد.