دکتر زبیر رئیسی
مدیر کارآفرینی و ارتباط با جامعه
مدرک تحصیلی : دکتری
مرتبه علمی : استادیار
پست الکترونیک : zobeir [dot] raisi [at] gmail [dot] com
تلفن  : 31272253 - 054
فکس : 35323577 - 054

 


 فلسفة ايجاد مرکز کارآفرینی و ارتباط با جامعه:

فلسفة ایجاد مرکز كارآفريني و ارتباط با جامعه دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار بر آن است كه كارآفريني يك خصيصه منحصراً ذاتي نيست، بلكه از طريق آموزش‌هايي مناسب در زمينه‌هاي چگونگي حصول فراست و زيركي در كسب و كار، مهارت‌هاي خاص، و تغيير نگرش و ايجاد انگيزه در افراد، مي‌توان مبادرت به تربيت افراد كارآفرين كارآمد نمود.

 

 اهداف مرکز:

تشويق دانشجويان، اساتید، کارکنان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به ارائه ایده­ها و طرح­های خلاقانه وکارآفرينانه در زمينه­های گوناگون و حمايت از آنان به منظور تبدیل ایده به محصول.

ترويج، ترغيب و ارتقاء روحيه و فرهنگ كارآفريني و تلاش در جامعه دانشگاهی.

ارائه برنامه هاي آموزشي در قالب استارت آپ ویکندها، سمينارها، همایش ها، كارگاه هاي آموزشي و نشريات كارآفريني.

تحقيق و پژوهش در زمينه كارآفريني و ارتباط آن با رشته های تخصصی دانشگاه.

ارائه مشاوره و حمايت از دانشگاهيان جهت پرورش ايده‌هاي خلاق و كارآفرينانه.

برقراري ارتباط با صنعت و ايجاد پايگاه هاي اطلاعاتي صنعتي و دانشگاهي در استان.

ترغيب‌ و جذب‌ جامعة‌ دانشگاهي‌ به‌ آموزش‌ دوره‌هاي‌ كارآفريني‌.

آگاه‌ سازي‌ جامعه‌ دانشگاهي‌ در مورد كارآفريني‌، كارآفرينان‌ و نقش‌ آنها در رونق‌ اقتصادي‌ و ايجاد اشتغال‌   و رفاه‌.

گسترش‌ تحقيقات‌ تخصصی‌ در خصوص‌ كارآفرينان‌، پروژه‌هاي‌ كارآفريني‌، محيط‌ و فضاي‌ كارآفرينان‌ و ساير زمينه‌هاي‌ مرتبط‌ باتوجه‌ به‌ شرايط‌ و مقتضيات‌ کشور.

 

 چشم انداز (آرمان) مرکز:

مركز كارآفريني دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار مصمم است با ايجاد ممتازترين مركز كارآفريني در سطح دانشگاه‌هاي جنوب شرق کشور و به ویژه سواحل مکران به منظور ايجاد جامعه‌اي توسعه يافته و پويا، مركب از افرادي خلاق، نوآور و داراي استقلال اقتصادي (متكي به خود) و با تحصيلات عالي گام بردارد.

 

 مأموريت مرکز:

ـ تقويت و بارور كردن بنية دانش كارآفريني و توسعه و ترويج فرهنگ آن از طريق پژوهش و تعليم و تربيت كارآفرينان.

ـ انجام تمهيدات و هماهنگي‌هاي لازم براي ايجاد تسهيلات و امكانات به منظور توسعه مشاغل بيشتر توسط دانش‌آموختگان دانشگاهي در جهت كمك به شكوفايي اقتصادي و رفاه عمومي كشور.

 

 دانشگاه کارآفرین:

در عصر حاضر فشارهای روزافزون بر دوش دولت ها و کاهش بودجه های دولتی در سال های اخیر، افزایش تعداد دانش آموختگان، بیکاری فزاینده و بحران اشتغال جوانان به ویژه دانش‌آموختگان، تغییر در انتظارات متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها، رقابت، نیازهای متغیر بازار، مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی در مقابل افراد جامعه، انقلاب کیفیت و بهره‌وری ، تغییر در دانش و ضرورت مدیریت دانش و تجاری سازی دانش، تحول در آموزش های سنتی و گرایش به سمت آموزش‌های نو و پژوهش‌های کاربردی، به کارگیری فناوری‌های نوین و سایر مواردی که موجب تحول در رسالت، نقش و کارکردهای دانشگاه شده‌اند، ضرورت کارآفرینی دانشگاهی و ایجاد دانشگاه کارآفرین را به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی، راهبردی و کلیدی آموزش عالی برای مواجهه با این تغییرات و فشارها روشن و بدیهی کرده است. دانشگاه کارآفرین که به مفهوم کنش کارآفرینانه در راهبردها، ساختارها، دیدگاه‌ها و عملکردهای یک دانشگاه بوده و به «دانشگاه نسل سوم» نیز معروف است، مؤسسه‌ای خود مولد بوده که برای کسب منابعش، در روند گذار از «سازمان مبتنی بر هدایا و و ابسته به نهادهای دیگر» است و فارغ‌التحصیلانی را به جامعه ارائه می دهد که دانش را در کنار پژوهش های کاربردی به خدمت گرفته و با نوآوری کار می‌آفرینند.