تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 شهریور 1399
تالیف کتاب مـرجع  "وزن و قـافیه شـعر بـلوچی" توسط عضو هیات علمی دانشگاه دریانوردی چابهار

  تالیف کتاب مـرجع "وزن و قـافیه شـعر بـلوچی" توسط عضو هیات علمی دانشگاه دریانوردی چابهار

امتیاز: Article Rating

کتاب برجسته و فاخر"وزن و قافیه شعر بلوچی(عروض و قافیه)" تالیف دکتر"عبدالغفور جهاندیده" عضو هیات علمی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی؛ این کـتاب، حاصل چندین سال مطالعه و تحقیق دکتر "عبدالغفور جهاندیده"، در ادبیات بلوچی است، وی سال ها علاوه بر تدریس عروض و قافیه فارسی، با اشتیاق فراوانی که به زبان مادری خود، "بـلوچی" داشته، با بررسی ادبیات منظوم شفاهی و مطالعه دقیق دیوان ها و دفترهای شعر، علاوه بر دستیابی به دقایق شعر بلوچی کهن و معاصر، به نتایجی دست یافته است که می‌تواند نسبتاً راهگشای برخی ابهامات در عروض شعر ایرانی و فارسی باشد.

زبان بلوچی با ویژگیها و شاخصه‌های آوایی ویژه‌ای که دارد، در بسیاری از موارد با عروض فارسی متفاوت است، در کتاب "وزن و قافیه شعر بلوچی (عروض و قافیه)"، در ضمن سنجش عروض بلوچی با عروض فارسی، تفاوت‌های آنها معین شده و با مثال‌های گوناگون شرح داده شده است.

آنچه در این کـتاب درباره وزنهای شعر بلوچی بحث شده است، حاصل بررسی اوزان و قوافی شعر در چندهزار شعر کوتاه و بلند از دوره‌ها و انواع و قالبهای مختلف شعر بلوچی از شاعران معلوم و گمنام است، همچنین  صدها شعر عامیانه از انواع مختلف آن نیز، مورد بررسی وزنی قرار گرفته‌اند.

دکتر "عبدالغفور جهاندیده" دانش‌آموخته دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه علامه طباطبایی است که تاکنون شش کتاب با نام‌های «دیوان فارسی روانبد»، «شرح منظومه مکران»، «حماسه سرایی در بلوچستان»، «منظومه‌های عاشقانه بلوچی»، «وزن و قافیه شعر بلوچی» و همچنین کتاب مرجع «فرهنگ بلوچی فارسی» در دوجلد را که موفق به کسب عنوان "کتاب سال ایران" شد را، تالیف و عرضه کرده‌اند.

اشتراک گذاری
تصاویر
  • تالیف کتاب مـرجع  "وزن و قـافیه شـعر بـلوچی" توسط عضو هیات علمی دانشگاه دریانوردی چابهار
  • تالیف کتاب مـرجع  "وزن و قـافیه شـعر بـلوچی" توسط عضو هیات علمی دانشگاه دریانوردی چابهار
ثبت امتیاز