دکترمحمد احمدزاده طلاتپه
مدیر گروه
پست الکترونیک :  m.ahmadzadeh@cmu.ac.ir
تلفن : 31272131 -054
فکس : -

خانم مریم پودینه جانتیغ
کارشناس گروه
پست الکترونیک : -                                        
تلفن : 31272264 - 054
فکس : -

 


مقاطع تحصیلی و گرایش ها :

 

1-کارشناسی مهندسی دریا - مهندسی کشتی

2- مهندسی مکانیک

 


ترم بندی رشته مهندسی کشتی :

 

 

 

 

 

 

 

 

گروه کارشناسی مهندسی دریا - مهندسی کشتی :

نیاز مبرم سازمانها و ارگانهای دریایی، به دریانورد و نیز متخصصین علوم دریایی، بویژه مهندس موتور کشتی، دلیل اصلی اهمیت دوره ی کارشناسی مهندسی کشتی (موتور) می باشد. از اینرو، یکی از اهداف بلند مدت طراحی و اجرای این دوره ی آموزشی، تحقق سیاستهای کشور مبنی بر خودکفایی در کلیه من جمله جایگزین کردن کارشناسان و متخصصان ایرانی بجای نیروهای غیر ایرانی بر روی کشتی های تجاری و صنعتی می باشد.

این گروه آموزشی که ابتدا در دانشگاه سیستان و بلوچستان (شهر زاهدان) مستقر بود، با توجه به موقعیت خاص شهر چابهار، در سال 1377 به دانشکده ی مهندسی دریای این دانشگاه در شهر چابهار انتقال یافت.

لازم بذکر است که این دانشکده، در سال 1384 به دانشگاه ارتقاء یافته و تحت عنوان دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار به فعالیتهای علمی خود ادامه است.

در حال حاضر گروه آموزشی مهندسی کشتی (موتور)، با دارا بودن 250 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی، و هفت نفر عضو هیئت علمی ثابت (مربی و استادیار)، از جمله فعالترین گروههای آموزشی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار می باشد که تحت استاندارد ISO 9001-2000 و الزامات کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزشی، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان (STCW 2010 ) به تربیت نیروی متخصص دریایی می پردازد.

 

درباره دوره کارشناسی مهندسی کشتی (موتور):

در این دوره علوم و فنون مربوط به اداره فنی امور کشتی‌ها آموزش داده می‌شود و هدف، تربیت افراد متخصص در حد کارشناس برای امور فوق است. آموزش این دوره به صورت دروس نظری، عملی، کارآموزی و کارورزی در روی کشتی است. فارغ‌التحصیلان این دوره به عنوان کارشناس، آمادگی و صلاحیت هدایت فنی کشتی ها و اداره امور مربوط به تعمیر و نگهداری آنها و همچنین آمادگی تقبل مسوولیتها و مشاغل فنی مربوط به صنایع دریایی در کارخانجات کشتی‌سازی و سازمانهای وابسته را خواهند داشت. با پیشرفت صنایع دریایی کشور و اولویتی که دولت برای توسعه حمل و نقل دریایی در ایران قائل شده است و با توجه به گسترش ناوگان بازرگانی کشور و طرح ایرانی کردن پرسنل دریایی، اهمیت این رشته روشن می‌شود. علاقه‌مندان این رشته بایستی از سلامتی جسم برخوردار و مایل به کار و مسافرت در دریاها باشند.

همانگونه که ذکر شد، مهندسان کشتی به عنوان مدیر فنی کشتی مسوول تعمیر، نگهداری و راه‌اندازی موتور کشتی هستند و به همین دلیل دانشجویان این رشته علاوه بر گذراندن آموزش‌های تئوری در مدت سه سال و نیم، یک دوره کارآموزی 6 ماهه را بر روی کشتی‌های اقیانوس‌پیما در خارج از کشور در آبهای آزاد و بنادر مختلف می‌گذرانند.

 

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه:

دانشجویان مهندسی کشتی باید در دروس ریاضی و فیزیک قوی بوده و به میزان کافی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند زیرا از طرفی برخی از منابع درسی این رشته به زبان انگلیسی هستند و از طرف دیگر اعزام مهندسان کشتی به سفرهای دریایی خارج از کشور، آنها را ملزم به تسلط به زبان انگلیسی می کند.
 

تعریف مسئولیتهای کاری مهندسان کشتی:

یکی از مسئولیت های مهم بر روی کشتی به عهده مهندسین مکانیک کشتی می باشد که وظیفه راه اندازی، نگهداری و تعمیرات ماشین آلات بر دوش آنهاست. در قسمت موتور خانه 5 مهندس مکانیک با رده های سرمهندس، مهندس دوم، مهندس سوم، مهندس چهارم و مهندس پنجم.
 

وظایف مهندسین کشتی:

سر مهندس: مسئولیت تمام ماشین آلات کشتی . مسئول مستفبم دستگاههای برودتی . مسئول مستقیم سوختگیری و مشاور فنی کشتی

مهندس دوم: مسئولیت تمامی ماشین آلات موتور خانه

مهندس سوم: مسئول موتور اصلی . کمپرسور های هوا و دیگ بخار

مهندس چهارم: مسئول ژنراتور ها . دستگاه تصفیه سوخت و سوخت گیری

مهندس پنجم: چک کردن و تنظیم کردن کلیه ماشین آلات موتور خانه